Friday, January 14, 2011

Myths about whiplash injuries / Les mythes des blessures de whiplash

You must have heard numerous stories about car accidents, whiplash injuries, the healing process and so on. Do you know which are true and which ones are myths? Don't always believe the person sitting besides you sipping his coffee. And his buddy on the West coast isn't always telling the truth. Here are facts about whiplash supported by scientific research:

Fact #1
Low speed  impact (< 30 km/hr) can result in significant injury

Fact #2
Body injuries can occur even if there is no car damage

Fact #3
Age is a NOT factor in predicting delayed functional recovery

Fact #4
Children can sustain whiplash injuries

Fact #5
Body Mass Index (BMI) does NOT predict delayed functional recovery

Fact #6
Proper head restraint adjustment will reduce the risk of neck injuries

Fact #7
Seat belts do NOT reduce the risk of neck injuries

Fact #8
Air bags do NOT reduce the risk of neck injuries

Fact #9
Sport Utility Vehicle (SUV) are not safer than passenger cars in motor vehicle accidents (MVA).

Fact #10
A seat back that breaks at impact WILL most likely reduce the risk of injuries.

Marco Chiasson



Vous avez sûrement entendu de nombreuses histoires concernant les accidents de voiture, le whiplash (coup de fouet) et le processus de guérison. Savez-vous quelles sont vraies et quelles sont fausses? Ne croyez pas toujours la personne à côté de vous au restaurant avec une tasse de café en main. Et un ami de votre ami vivant à l'autre côté du continent ne dit pas toujours vrai. Voici quelques vérités concernant le whiplash, basées sur les preuves scientifiques:

Vérité #1
Impact à basse vitesse (< 30 km/h) peut causer des blessures significatives

Vérité #2
Des blessures corporelles peuvent survenir même sans dommage à la voiture

Vérité #3
L'age N'EST PAS un facteur affectant la vitesse de guérison fonctionnelle

Vérité #4
Les enfants peuvent subir des blessures de whiplash

Vérité #5
L'index de masse corporelle (IMC) N'EST PAS un facteur prédicteur d'un retard de guérison fonctionnelle

Vérité #6
Un appui-tête bien ajusté réduit le risque de blessures au cou

Vérité #7
Les ceintures de sécurité NE réduisent PAS le risque de blessure au cou

Vérité #8
Les coussins gonfables NE réduisent PAS le risque de blessures au cou

Vérité #9
Les véhicules utilitaires sports (VUS) ne sont pas plus sécuritaires qu'une voiture lors des accidents de véhicules motorisés (AVM).

Vérité #10
Un dossier de siège qui casse à l'impact RÉDUIRA le risque de blessure. 

Marco Chiasson

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